השנה נבחר הנושא "המצאות ותגליות" להיות נושא פעילות הקיץ בחכמולוג בקיץ 2014 . הצילום והשימוש שנעשה בצילום, בתחומים כה רבים: מדע, רפואה, טכנולוגיה, חינוך, אמנות, הופך את הצילום לנושא מובהק המייצג את אחת התגליות (קאמרה אובסקורה ותהליך הצילום) והמצאות (המצלמה) המשפיעות ביותר על חיינו. להלן הנושאים שבחרתי ללמד בקייטנה השנה
קמרה אובסקורה – הצילום עצמו הוא אחת התגליות הבולטות של סוף המאה ה 19 , זה למעשה התאריך שבו הצליחו לקבע את הדימוי של הקמרה אובסקורה על זכוכית וכך לחלצו מתוך הלשכה האפלה . במפגש הראשון ניבנה קמרה אובסקורה (לשכה אפלה) שהיא למעשה המצלמה הראשונה ונבין אך ציירו עד סוף המאה ה 19 ואך נוצרה המצלמה הראשונה.
צילום מקרו – לראות ולצלם את הבלתי נראה לעין: צילום המקרו מאפשר לנו להתקרב עם העדשה של המצלמה קרוב יותר לנושא אותו אנו רוצים לצלם וכך לקבל אותו בהגדלה משמעותית בצילום שלנו: אבקן של פרח, עין של זבוב, רסיסי טל על צמחים או כל נושא זעיר אחר. נצפה בתצלומים מקרוסקופים של בעלי חיים ונראה פרטים שלא ראינו מעולם. נתרגל צילום מקרו בעזרת המצלמות שלנו.
צילום אור: החידוש שבמצלמה הדיגאטלית מאפשר לנו לצייר עם המצלמה, ממש כך, בשיעור נעמוד בחדר חשוך נאיר בפנס ונצייר איתו ציור בעוד הצמצם של העדשה פתוך בחשיפה ארוכה, מה שיתקבל הוא ציור באור, כתצלום.
מראות והשתקפויות : מראת הזכוכית- כסף, המזכירה את המראה שאנו מכירים היום, נוצרה לראשונה בשנת 1835 על ידי הכימאי ג'וסטוס פון לייביג. הוא הראשון שיצר מראה בתהליך הצמדת מתכת לזכוכית. בשיעור נבחן מראות והשתקפויות בחומרים ואופנים שונים ונתנסה ביצירת תצלומי השתקפויות בעזרת המצלמה.
אשליות אופטיות: אשליות אופטיות הן למעשה תעתועי ראייה והם נמצאים בכל מקום סביבנו, הצילום מאפשר לנו ליצור אשליות אופטיות יחסית בקלות וליצור תצלומים משעשעים אתם. בשיעור נבחן את סוגיי האשליות השונות וניצור בעצמנו אשליות דומות עם המצלמה
פרספקטיבה בצילום: חוקי הפרספקטיבה בצילום: ישנן שלוש פרספקטיבות :קוית, אוירית, ופרפקטיבה של צבע: התייחס לאופן שבו תוכנן החלל ע"י האמן ונקודת התצפית ביצירה
פרספקטיבה קווית: הפרספקטיבה שנוצרה בתקופת הרנסס במאה ה- 15 מבוססת על מחקר מתמטי מדוייק הקשור במבנה העין האנושית הרואה קווים מקבלים כקווים ההולכים ומתכנסים אחד כלפי השני עד שהם נפגשים בנקודה דימיונית הנקראת נקודת המגוז הנמצאת על פני האופק, בגובה עיניו של הצופה. למרות שהמרחק בין שני הקווים המקבלים נישאר למעשה קבוע. ואילו האשליה השניה גורמת לעצמים קרובים להראות גדולים יותר וכהים יותר ואילו עצמים רחוקים יראו לעין קטנים יותר ובהירים יותר. נלמד להכיר את שלושת הפרספקטיבות, כיצד הן באות לידי ביטויי בציור ובצילום וניצור תצלומים העושים שימוש בפרספקטיבות הללו.
פרספקטיבה אווירית: כאשר אנו מרימים ראש ומסתכלים למעלה על בניין, קווי המתאר שלו נראים כאילו הם מתכנסים, הבסיס רחב בהרבה מראש הבניין
פרספקטיבה של צבעים: צבעים חמים "קופצים להעין" בעוד הקרים נבלעים מאחור
נלמד להכיר את שלושת הפרספקטיבות, כיצד הן באות לידי ביטויי בציור ובצילום וניצור תצלומים העושים שימוש בפרספקטיבות הללו
יחס הזהב או חוק השלישים בצילום: לפי ההשערות, יחס זה התגלה על ידי אחד מתלמידיו של פיתגורס, היחס מייצג מידות וגדלים רבים בטבע, והחל מתקופת יוון הקלאסית, הוא גם משמש באמנות ובאדריכלות. רבים רואים בו מספר מיסטי, אשר עצם קיומו מוכיח כי העולם הוא מעשה בריאה מתוכנן. חוק השלישים הוא מאין גרסה פשטנית לחוק הזה ומדבר על חלוקת התצלום לתשעה מלבנים, כל אחד מהצלבות הקוים היא נקודה נכונה למקם בה את נושא הצילום שלנו. בשיעור השביעי נלמד את החוק ונלמד כיצד אנו ממקמים את הנושא בצילום בנקודות אילו
צילום מראות והשתקפויות
צילום מקרו: תום סורוטקין, יהונתן שטרן, גיל קסטנר, נדב כרמונה
יצירת תצלומים עם אור
תעתועים בצילום ושימוש בפרספקטיבות השונות